יום שלישי, 10 בנובמבר 2015

תרבות צריכת היין בארץ

שמי בניה זילברמן, אני בן 24, סטודנט לתואר ראשון במדעי הכרם והיין במכללת אוהלו בשיתוף פעולה עם מכללת CFPPA שבצרפת. כאן אכתוב על חוויות אישיות הקשורות בעשיית יין, חוויות יין, מחשבות על יין ומדי פעם גם קולינריה.

מכיוון שזה הפוסט הראשון שלי, אני אתחיל בנושא שהכי קרוב ללבי - תרבות צריכת היין.

בשנים האחרונות יש ירידה בצריכת היין, דווקא בארצות היין הקלאסיות - צרפת, איטליה, ספרד ושאר יצרניות היין המפורסמות. הדור החדש מעדיף כנראה לשתות בירה צוננת ליד הבשר שלו.
בישראל, לעומת זאת, לא קיימת ירידה בתרבות הצריכה, אבל גם כמעט ואין עלייה.
אז מצד אחד, אנחנו יכולים להגיד בגאווה שאיכות היין הארץ עלתה פלאים בעשורים האחרונים, אבל מצד שני, במצב שבו בכל חודש מוקם יקב ישראלי חדש - צריך לשאול גם מי עומד לשתות את כל היין הזה?
יש שתי דרכים לפתור את הבעיה הזאת. הדרך הראשונה היא להפסיק להקים יקבים, והדרך השנייה היא להעלות את המודעות ליין איכות ישראלי בקרב כלל האוכלוסייה.
הצריכה הממוצעת לנפש עומדת על כ - 4 ליטרים לאדם בשנה. 5 אם אני ממש ממש נדיב. הנתון הזה הוא תוצאה ישירה של מחסור במודעות של הקהל הישראלי למסורת ותרבות היין, וכמובן שגם המצב הכלכלי בארץ לא עוזר לנו, שלא לדבר על כמות היקבים שמבלבלים את הצרכן המתחיל.
אז מה הפתרון? ישנם כמה פתרונות אפשריים, וחלקם כבר בעשייה.
דבר ראשון, יש להקים ארגון הכולל בתוכו את כל יקבי ישראל. בצורה זו, יהיה אפשר לשווק את היין הישראלי כמוצר חקלאי ישראלי נגיש שחובה שיהיה בכל בית.
דבר שני, צריך לחוקק חוקים ולתקן תקנות כדי שיהיה פיקוח ואכיפה על כל תחום היין בארץ. זה יעשה סדר, יעלה את ערך היין בעיני הצרכנים ואף יגביר את המודעות ואת הידע של צרכן היין הישראלי.
דבר שלישי, והוא כבר קורה לשמחתי ובקצב הולך וגובר, הוא אירועי יין. זו יכולה להיות תערוכה, זה יכול להיות ערב יין אינטימי, זה יכול להיות מסיבות יין, ובסופו של דבר אפשר להיות יצירתיים ככל שרוצים, העיקר לחשוף את הקהל הישראלי לתחום היין, ולהנגיש!
דבר רביעי, והוא אומנם קצת פחות חשוב אבל אני מאמין שכן כדאי לגעת בו, זה להסיר את מה שקרוי "פלצנות" מעולם היין. אז כן, יש אנשים שמבינים ביין יותר מאחרים. אבל אם אני גורם לאנשים להרגיש נבוכים כשהם רוצים לקנות יין החנות או להזמין אותו במסעדה - הרי שאני רק מוריד את תרבות צריכת היין. בסופו של דבר, יש שני סוגים עיקריים של יין - טעים לי ולא טעים לי.
בקיצור, צריך לעשות סדר בבלגן הגדול, לאחד את גופי היין השונים בארץ ולהנגיש כמה שיותר.
בברכת לחיים,
בניה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה